Τι είναι το έργο RE-TOUR?
Το ερευνητικό έργο RE-TOUR («Ανάδειξη και Πιστοποίηση Προορισμών και Διαδρομών Θρησκευτικού Τουρισμού») εστιάζεται στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού πακέτου συμβουλευτικών – προωθητικών υπηρεσιών και υπηρεσιών «πιστοποίησης», το οποίο θα παρέχει τη δυνατότητα στους αρμόδιους δυνητικούς λήπτες (ΟΤΑ Α & Β βαθμού, Αναπτυξιακές Εταιρίες, Επιμελητήρια, κλπ) – Φορείς Διαχείρισης, να εκπονήσουν και να υλοποιήσουν ένα απόλυτα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάδειξης και αξιοποίησης των θρησκευτικών μνημείων και εκδηλώσεων της περιοχής τους και αν θέλουν, να λάβουν και το σχετικό πιστοποιητικό συμμόρφωσης με το πρότυπο Θρησκευτικών Προορισμών και/ή Διαδρομών RE-TOUR το οποίο αναπτύσσεται στο πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου.
Οι υπηρεσίες του RE-TOUR δεν αφορούν μόνο στην ανάδειξη συγκεκριμένων μνημείων ή διαδρομών αλλά δημιουργούν ένα ολιστικό και ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο τοπικής ανάπτυξης το οποίο συνδέεται τόσο με πρωτοβουλίες παραδοσιακής όσο και κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Το μοντέλο τοπικής ανάπτυξης με άξονα τον Θρησκευτικό Τουρισμό που το RE-TOUR υπηρετεί, βασίζεται στο συμμετοχικό σχεδιασμό και στην κινητοποίηση – ενεργοποίηση του συνόλου της τοπικής κοινωνίας.
Το έργο RE-TOUR έχει ενταχθεί στην Ενιαία Δράση Κρατικών Ενισχύσεων Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης & Καινοτομίας «ΕΡΕΥΝΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ – ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ» Κύκλος Α’ του Ε.Π. «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)», ΕΣΠΑ 2014 – 2020, από όπου και συγχρηματοδοτείται.
Ποιοι φορείς εμπλέκονται στο ερευνητικό αυτό έργο;
Το ερευνητικό έργο RE-TOUR υλοποιείται από την ακόλουθη σύμπραξη εταιριών και Πανεπιστημίων:
- STRATIS ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ – ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ & ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΕΠΕ (Συντονιστής εταίρος)
- ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΡΙΩΝ ΤΡΙΤΩΝ Α.Μ.Κ.Ε.
- Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Τμήμα Θεολογίας)
- Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Τμήμα Οικονομικών Επιστημών).
Ποια είναι τα πλεονεκτήματα από την εφαρμογή του RE-TOUR σε μια περιοχή;
H ανάδειξη μιας περιοχής ως «πιστοποιημένου» προορισμού Θρησκευτικού Τουρισμού φέρνει θεαματικά αποτελέσματα στην αύξηση της τουριστικής επισκεψιμότητας, συμβάλλοντας στην τοπική ανάπτυξη, γιατί δημιουργεί αυξημένο γόητρο και φήμη στην τοπική κοινότητα, ενισχύει το σεβασμό του επισκέπτη προς την περιοχή, δημιουργεί την βεβαιότητα στον επισκέπτη θα ζήσει μια μοναδική εμπειρία θρησκευτικού τουρισμού, προσελκύει τουρίστες που αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες που συνδέονται με συγκεκριμένες θρησκευτικές τοποθεσίες και εκδηλώσεις, δημιουργεί την δικαιολογημένη πεποίθηση στους τουρίστες ότι θα συνυπάρχουν ολοκληρωμένα όλες οι απαραίτητες ποιοτικές υπηρεσίες, ώστε να απολαύσουν την επίσκεψή τους στην περιοχή και να έχουν μια γνήσια θρησκευτική εμπειρία και πολλά άλλα.
Ενδεικτικές Μελέτες οι οποίες εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του Έργου τόσο για την συμμόρφωση μιας περιοχής με το πρότυπο RETOUR όσο και για την εμπορική του αξιοποίηση αναφέρονται στα ακόλουθα:
- στον θρησκευτικό και εν γένει θεματικό τουρισμό
- στην τοπική ανάπτυξη
- στην αξιολόγηση δράσεων και πρωτοβουλιών
- στην μέτρηση επιπτώσεων
- στη διαχείριση κινδύνων και ρίσκου
- στην κοινωνική οικονομία
- στο κοινωνικό κεφάλαιο
- στην πιστοποίηση
- στην εκπαίδευση/κατάρτιση
- στην ενδυνάμωση (capacity building)
- στην αναδιοργάνωση φορέων
- στην επικοινωνία και την δικτύωση
- στις σύγχρονες διαδραστικές τεχνολογίες προβολής και ανάδειξης τουριστικών και πολιτιστικών πόρων
- στα χρηματοδοτικά εργαλεία
Πρότυπο Πιστοποίησης RE-TOUR – Κριτήρια
Μνημεία (Θρησκευτικά, Λαογραφικά, Αρχαιολογικά)
- Σημαντικότητα / Αξία
- Πρόσβαση
- Διαχειριστές / Διαχειριστικό καθεστώς
- Σήμανση / Πληροφόρηση
- Δυνατότητα υποστήριξης branding & storytelling
- Φωτισμός
- Υπηρεσίες προς επισκέπτες
- Υποβάθμιση από άλλους παράγοντες
- Ενοποίηση μνημείων και η δυνατότητα δημιουργίας διαδρομών
- Ύπαρξη σχεδιασμού αξιοποίησης
- Πρόβλεψη για υποστηρικτικές υποδομές
- Συμμετοχή σε Δίκτυα
- Περιορισμοί (μνημείο Unesco, Υπουργείο Πολιτισμού)
- Ανθρώπινο Δυναμικό (Ικανότητες, Διάθεση Συνεργασίας, Μονιμότητα Παρουσίας κλπ)
- Δυνατότητα συνύπαρξης της θρησκευτικής περιήγησης με την αυθεντικότητα και τη συνέχεια του βιωματικού κύκλου (στη περίπτωση που το μνημείο έχει μια τρέχουσα λειτουργία)
Τουριστικές Υποδομές / Επισκέπτες
- Ύπαρξη σχεδιασμού και πολιτικών
- Εύρος και ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών
- Μέριμνα για φυσικό περιβάλλον
- Επαρκείς Τουριστικές Υποδομές & υποδομές ποιότητας
- Σήμανση, πληροφόρηση, επικοινωνία
- Status επιχειρηματικότητας σε τοπικό επίπεδο
- Τοπικό Brand Name & αναγνωρισιμότητα
- Βαθμός χρήσης & αξιοποίησης ΤΠΕ
- Ύπαρξη ή δυνατότητα ανάπτυξης λοιπών τουριστικών δραστηριοτήτων πέρα από αυτές του θρησκευτικού τουρισμού
- Φέρουσα Ικανότητα περιοχής παρέμβασης (βλ. αντίστοιχο κεφάλαιο του παρόντος παραδοτέου)
- Profile Επισκεπτών
Φυσικό Περιβάλλον
- Παραλίες (εύκολη πρόσβαση για ηλικιωμένους & ΑΜΕΑ, προσφερόμενες υπηρεσίες, καθαριότητα)
- Λίμνες, Ποτάμια
- Βουνά
- Δάση
- Λοιπά μνημεία φυσικής ομορφιάς (π.χ. σπήλαια)
Ήθη & Έθιμα
- Δυνατότητα Σύνδεσης με Θρησκευτικό – Προσκυνηματικό Τουρισμό
- Βαθμός προβολής τους
- Τοπικό ανθρώπινο κεφάλαιο για την υποστήριξη και ανάδειξη τους
- Σχετικές εκδηλώσεις
Αγροδοτοδιατροφικός Τομέας
- Ποιοτικά, παραδοσιακά προϊόντα
- Επισκέψιμοι χώροι παρασκευής (π.χ. οινοποιεία, ελαιοτριβεία, εργαστήρια παραγωγής, αγροκτήματα, κλπ)
- Δυνατότητες & Υποδομές για Αγροτουριστικές δράσεις
- Σύνδεση με τον πολιτισμό
- Ανθρώπινο δυναμικό & βαθμός συνεργασίας & συναντίληψης
- Δυνατότητα σύνδεσης των τοπικών προϊόντων με τη λατρευτική κοινότητα και τον θρησκευτικό προορισμό
Ειδικά Θέματα
- Ειδικές ομάδες πληθυσμού με παραβατική συμπεριφορά
- Αντιδράσεις από ομάδες τοπικού πληθυσμού
- Αδυναμία συνεργασίας των τοπικών φορέων
- Αδυναμία συνεργασίας με Υπουργείο Πολιτισμού, Εφορείες Αρχαιοτήτων, κλπ
- Δυναμική τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας
- Ανθρώπινο & Κοινωνικό Κεφάλαιο
- Δυνατότητες Χρηματοδότησης με ιδίους πόρους
- Εκπαιδευτικό Επίπεδο, Γνώσεις & Δεξιότητες Ανθρώπινου Δυναμικού
- Δεκτικότητα στην Αλλαγή
- Η ύπαρξη σημαντικού κοινωνικού αποτυπώματος
- Περιβαλλοντικό Αποτύπωμα που δεν καταστρέφει το περιβάλλον
- Η σημαντικότητα (θρησκευτική αξία) του μνημείου / ων και η αντίληψη του πιστού για αυτό
- Η δυναμική του Τοπικού Κοινωνικού Κεφαλαίου και η δέσμευση του στην υποστήριξη της παρέμβασης. Σύνδεση – Συνεργασία
- Η δυναμική των τοπικών stakeholders και η δέσμευση τους στην υποστήριξη της παρέμβασης. Σύνδεση – Συνεργασία
- Η ύπαρξη επιχειρησιακού σχεδίου ανάδειξης της περιοχής ή της διαδρομής
- Η ανάπτυξη επιχειρηματικότητας & κοινωνικής επιχειρηματικότητας (νέα προϊόντα και υπηρεσίες) με βάση τα τουριστικά αξιοποιήσιμα θρησκευτικά μνημεία της περιοχής ή της διαδρομής
- Υπάρχει ισχυρή ταυτότητα & διακριτό Brand για την περιοχή / διαδρομή
Η STRATIS ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ – ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ & ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΕΠΕ είναι εταιρία Συμβούλων/ Μελετητών (με έδρα στο Μαρούσι), με υπερ-εικοσαετή εμπειρία στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση Έργων σε όλη την Ελλάδα. Κύριο αντικείμενο των δραστηριοτήτων της είναι η υποστήριξη, ως Σύμβουλος Τεχνικής Υποστήριξης (ΣΤΥ) και Διαχείρισης Έργων Τελικών Δικαιούχων διαφόρων χρηματοδοτικών πλαισίων στον σχεδιασμό, στην υλοποίηση και στην διαχείριση έργων τα οποία εντάσσονται σε Eθνικά και Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα (ΕΣΠΑ (ΠΕΠ, ΕΠΑΝΕΚ κτλ), IΝTERREG, URBACT, MED, ENI , ERASMUS κτλ). Στα πλαίσια αυτά αναλαμβάνει και την εκπόνηση σχετικών μελετών (Επιχειρησιακά Σχέδια, Ωρίμανση Έργων, Τεχνικά Δελτία Έργων/Πράξεων, Τεχνικές Προδιαγραφές, Τεύχη Προκήρυξης Διαγωνισμών, Μελέτες Σκοπιμότητας, Τεχνικοοικονομικές Μελέτες κτλ). Επίσης συμμετέχει και η ίδια σε Έργα Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, καθώς και σε δράσεις που χρηματοδοτούνται από το ΕΚΤ (εταίρος Αναπτ. Συμπράξεων σε ΤΟΠΣΑ, ΤΟΠΕΚΟ κτλ).
H μη κερδοσκοπική Αστική Εταιρεία, με την επωνυμία ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΡΙΩΝ ΤΡΙΤΩΝ έχει ως όραμα την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και την υποστήριξη των κοινωνικά ευπαθών ομάδων. Έχει ως κύριο σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ατόμων που ανήκουν σε μειονεκτικές – ευπαθείς – ευάλωτες κοινωνικά ομάδες, τη στήριξη της ένταξης ή επανένταξής τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι και στην αγορά εργασίας, την οικονομική ανάπτυξη περιοχών που αντιμετωπίζουν έντονα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, την ανάληψη πρωτοβουλιών σε οικονομικό, πολιτικό και νομοθετικό επίπεδο για την αντιμετώπιση φαινομένων κοινωνικού αποκλεισμού και ψηφιακού χάσματος, την προάσπιση της ισότητας των φύλων και την καταπολέμηση κάθε είδους διακρίσεων και την ενεργοποίηση των πολιτών για την αντιμετώπιση φαινομένων περιθωριοποίησης και κοινωνικού αποκλεισμού. Είναι Φορέας Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας (Φορέας Κ.ΑΛ.Ο.) ενταγμένη στο αντίστοιχο μητρώο (Ν. 4430/16) του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, εγγεγραμμένο μέλος της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Υπουργείο Πολιτικής Μετανάστευσης – Γενική Γραμματεία Υποδοχής) και έχει επιλεγεί ως δυνητικός συνεργάτης της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες. Επίσης, συμμετέχει, ως εταίρος, σε μεγάλο αριθμό έργων στο πλαίσιο Εθνικών και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων.
Το Τμήμα Οικονομικών Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης έχει ως στόχο την παροχή σύγχρονης και εξειδικευμένης γνώσης στους φοιτητές του σε Προπτυχιακό και Μεταπτυχιακό επίπεδο μέσα από ένα πρόγραμμα σπουδών, που βασίζεται στη μελέτη των διεθνώς καθιερωμένων εκπαιδευτικών τάσεων, αλλά και στην ανάλυση των πλέον σύγχρονων εξελίξεων στην Οικονομική Επιστήμη.
Το Τμήμα Οικονομικών Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης έχει ως στόχο την παροχή σύγχρονης και εξειδικευμένης γνώσης στους φοιτητές του σε Προπτυχιακό και Μεταπτυχιακό επίπεδο μέσα από ένα πρόγραμμα σπουδών, που βασίζεται στη μελέτη των διεθνώς καθιερωμένων εκπαιδευτικών τάσεων, αλλά και στην ανάλυση των πλέον σύγχρονων εξελίξεων στην Οικονομική Επιστήμη.